Chceme, abyste poznali, že nás to baví a děláme to pro vás rádi… Aby vás bavil svět

Ceny úklidových služeb klesají a klesají…

Vážení přátelé, kolegové, majitelé úklidovek, provozní ředitelé,

již 21 let vlastním úklidovou firmu a zabývám se touto činností a jsem na leccos v této oblasti už tak nějak zvyklá. Poslední doba a vývoj cenové politiky mě však nenechává v klidu, a to jak v oblasti úklidových služeb, tak i v jiných oblastech různých činností. Narážíme na to každý den. Každý den si i pro sebe vyhodnocujeme, co koupit a za jakou cenu a hledáme nejlevnější výrobky. Častokráte jsem v průběhu let slyšela Baťův známý výrok: „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.“

Koupě nejlevnějšího výrobku přináší určitá úskalí a jistý důsledek. Levná věc nám zpravidla nevydrží a velmi záhy ji musíme vyhodit a koupit si novou. „Za málo peněz, málo muziky.“ Někdy mi připadá, že jsme na tato rčení dávno zapomněli…

Co se mě však velmi citelně dotýká je, že ceny úklidových služeb klesají a klesají, a když by si člověk myslel, že je to už nejnižší cena, za kterou je možné úklid provádět, překvapí mě ještě nižší částka, kterou jsou ochotni někteří nabídnout, jen aby zakázku získali. Kam to až půjde, klademe si mnozí otázku. Kde se to zastaví? Nepodřezáváme sami pod sebou pomyslnou větev? Když jsem získala práci ve chvíli, kdy už mi nic jiného skoro nezbylo jako např. mytí oken za 6 Kč/m2 bez ohledu na to, zda za tou prací jedu třeba 100 km, kde jsou značné výdaje na PHM a čas strávený na cestě, bylo mi všelijak, ale pokusila jsem se to nějak zvládnout. Musím vzpomenout také případy, kde výměry oken byly úplně scestné, protože ten, kdo je připravoval, vůbec nevěděl, že se okna myjí také s rámy a parapety a nejen skla, že se myjí zvenčí i zevnitř anebo se také šroubují a myjí se uvnitř dvou sešroubovaných skel. 

Znáte to, já vím. Velmi důvěrně to znáte z každodenní praxe. Zejména ti, kteří se s tím v běžném pracovním dni potýkáte stejně, jako já a lámete si hlavu nad tím, jak se s tím poprat, aby to k něčemu bylo a nedělali jste práci pro práci.

Když jsem dostala nabídku na mytí oken za 3.20 Kč/m2, tomu jsem nemohla uvěřit. Opět i s cestou. Říkám si, že mi asi něco v průběhu těch let uniklo, že nevím, jak se to dá zvládnout. Anebo mám špatné a pomalé zaměstnance. Mít v ceně zakalkulovánu mzdu, odvody, čisticí prostředky, úklidové pomůcky, dopravu na místo výkonu této práce a ještě potřebný zisk firmy. Možná mi někteří zkušenější poradíte a předáte své poznatky. To bych tedy moc ráda.

Hlavní důvod mého dopisu je ale jiný. Chtěla jsem Vás přimět k zamyšlení. To, že na nás velké firmy vydělávají, jsme si udělali sami, my jsme jim to dovolili. My sami jsme svou práci, práci našich zaměstnanců, takto podhodnotili. Proto tento fakt můžeme změnit pouze jenom my. Jednoduše tím, že se takovými cenami nebudeme podbízet. Já vím, Vy to určitě víte a možná si říkáte, co já zmůžu, když to dělají Ti ostatní…..Přesto jsem zkusila Vám napsat, i když můj hlas v celém davu zdá se být jako jediný zcela bezvýznamný. Vždyť i Vy majitelé velkých firem, kdybyste měli ceny vyšší, mohli byste spolupracovat s menšími firmami a jistě by se našel prostor mít i na subdodávce určitý zisk v místech, kde nemáte své pracovníky.

Závěrem Vás prosím, nepodhodnocujme práci lidských rukou, nepodhodnocujme svoji práci ani žádnou jinou.

Přispějme každý svým dílem ke zlepšení stavu v naší společnosti. I my to máme ve svých rukách. Nečekejme, až to za nás udělá někdo jiný.

Chtěla bych tímto nabídnout spolupráci jako subdodavatel. V současné době vyjíždíme za prací v okruhu cca 100 km od Krnova, neboť v našem regionu je vysoká nezaměstnanost.

Věřím, že se tato situace zlepší a že k ní všichni společně přispějeme, aby se nám dařilo lépe. Máme to ve svých rukách.

S pozdravem a přáním slunných dní, krásného jara a větší radosti z práce

S úctou Elena Čipcová, Agentura BERUŠKA 

V Krnově dne 1.4.2014